- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
- Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- Városmajori Szabadtéri Színpad
- Keszthely Nyári Játékok
- Fertőrákosi Barlangszínház
- Zalai Nyári Színházak - Egervári Várszínház
- Gyulai Várszínház
- Kisvárdai Várszínház
- Pécsi Nyári Színház
- Diósgyőri Várszínház
- Szegedi Szabadtéri Játékok
- Esztergomi Várszínház
- Shakespeare Fesztivál Gyula
- Nyári színházak
- Zsámbéki Színházi Bázis
- Szent Margit kolostor-romok
- Meseszínpad -Margitsziget
- MűvészetMalom - Szentendrei Teátrum
- Újszegedi Szabadtéri Színpad
- Szentendrei Teátrum
- Kőszegi Várszínház
- Óbudai Nyár
- Y.East Fesztivál
![]() |
![]() |
![]() |
III. Richard, Gloster hercege: | Mészáros Árpád |
Margit, trónfosztott királyné, VI. Henrik özvegye: | Jankovics Andrea m.v. |
Lady Anna, Edwárd walesi hercegnek, VI. Henrik király fiának özvegye: | Szabó Regina m.v. |
York hercegné: | Banka Lívia |
lV. Edward, király: | Német Attila |
Edwárd Walesi herceg: | Bohocki Martin |
Richárd Yorki herceg: | Baji Ádám |
Erzsébet királyné, IV. Edwárd felesége: | Crnkovity Gabriella |
George Clarence hercege: | Kőrösi István |
Clarence lánya: | Pressburger Írisz |
Lord Rivers, a királyné bátyja: | Gombos Dániel |
Dorset márki: | Kőműves Csaba f.h. |
Lord Grey: | Ágyas Ádám f.h. |
Buckingham herceg: | Ozsvár Róbert |
Sir Richard Ratcliff: | Tóth Dániel f.h. |
Sir William Catesby: | Dudás Dániel f.h. |
Lord Hastings: | Sirmer Zoltán |
Lord Stanley: | Pongó Gábor |
London Lord Mayorja: | Varga Benjámin f.h. |
Sir Robert Brakenbury, a Tower várnagya: | Huszta Dániel |
Rendező: | Dejan Projkovszki |
Díszlettervező: | Valentin Szvetozarev Szergej Szvetozarev |
Jelmeztervező: | Ivana Ristić |
Átdolgozó: | Dejan Projkovszki Raffai Ágnes Lénárd Róbert |
Zene: | Goran Trajkoszki |
Mozgás: | Olga Panga |
Színpadi beszéd: | Raffai Ágnes |
Kellék: | Újházi Adrienn |
Jelmezfelelős: | Ljiljana Petrović |
Speciális kellék: | Branko Cvijić |
Különleges effektusok: | Bojana Kolarević |
Bemutató: | 2022. 04. 11. |
William Shakespeare III. Richárd című drámája több értelemben is rekorder a brit szerző művei között: egyrészt ez a leghosszabb történelmi munkája, másrészt talán e műben sikerült a legpontosabban feltérképeznie a hatalmi gépezet, a politikai machinációk, a macchiavellizmus máig működő gyilkos logikájának működését. Ez utóbbiban oly erőteljeset alkotott, hogy Jan Kott a huszadik század derekán erre az egy drámára alapozza a nagy mechanizmus elméletét: a politikai gépezet teóriáját, amely öl, feldolgoz, majd legyártja a végén az új reményt, az új királyt, aki ugyanúgy folytat mindent, mint elődei. Dejan Projkovszki rendezésében ez a gépezet jár a csúcsra, ugyanakkor a Mészáros Árpád alakítása által működtetett gyilkoló masinéria Jan Kott elemzéseinek egy másik aspektusát is felvillantja. Richárd ugyanis nem csupán gyermek- és családgyilkos aratógép, hanem egyben bohóc is: torz nevettető, Verdi Rigolettójának elődje. Operai felhangok, dekadencia és túlfűtött érzelmek mesélik el nekünk (Újvidék városában 110 évvel az utolsó Richárd- előadás után) a politika örök történetét.