• Margitszigeti Szabadtéri Színpad
  • Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Keszthely Nyári Játékok
  • Fertőrákosi Barlangszínház
  • Zalai Nyári Színházak - Egervári Várszínház
  • Gyulai Várszínház
  • Kisvárdai Várszínház
  • Pécsi Nyári Színház
  • Diósgyőri Várszínház
  • Szegedi Szabadtéri Játékok
  • Esztergomi Várszínház
  • Shakespeare Fesztivál Gyula
  • Nyári színházak
  • Zsámbéki Színházi Bázis
  • Szent Margit kolostor-romok
  • Meseszínpad -Margitsziget
  • MűvészetMalom - Szentendrei Teátrum
  • Újszegedi Szabadtéri Színpad
  • Szentendrei Teátrum
  • Kőszegi Várszínház
  • Óbudai Nyár
  • Y.East Fesztivál
Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház
spacer
Örkény István
Tóték
Tragikomédia
spacer
spacer
Szereposztás
Őrnagy:Faragó Zénó
Tót:Kolozsi Borsos Gábor
Tótné:Bartha Boróka
Ágika:Szilágyi Míra
A postás:Dávid Attila Péter
A lajt tulajdonos:Moșu Norbert-László
Tomaji, plébános:Moșu Norbert-László
Cipriani, professzor:Moșu Norbert-László
Gizi Gézáné, egy rossz hírű nő:Máthé Annamária
Mariska és Tót fia:Fodor Alain Leonard
Rendező: Florin Vidamski
Díszlettervező: Cristina Milea
Jelmeztervező: Cristina Milea
Dramaturg: Fischer Botond
Koreográfus: Andrea Gavriliu
Díszlettervező asszisztens: Miruna Croitoru Ion Cornescu
Bemutató:2019. 09. 27.
Az előadás hossza kb. 120 perc (szünet nélkül).
Előadás ismertető

A gyergyói Tóték térben és időben elhelyezhetetlen. Valahol magyar nyelvterületen játszódik, nagyjából ennyi biztos. Világa egy posztapokaliptikus világ, ezt az érintetlen szigetet a pusztulás és agresszió káoszában még egy ideig fenntarthatják az illúziók, de a burkon túli valóság beszivárgása az őrnagy érkezésével elkerülhetetlen.

Az előadás a mások által (jószándékúan vagy akaratlanul) krízishelyzetbe kényszerített embert vizsgálja, az áldozat-hóhér fogalompár révén pedig főként az áldozatképzés folyamatát. A boldogság és egy ideál elérésének illúziója, legyen bármilyen apró vagy hatalmas is ez a bizonyos ideál. Az áldozathozatal szükségességének a parabolája abban a pillanatban, mikor az ismert emberi élet díszleteit elkezdi fenyegetni a háború által meghatározott, domináns agresszió.

„Ha igaz, hogy életünk a remény és reménytelenség ingajátéka, akkor maga a létezés nem abszurd, csak azzá válhatik, bizonyos helyzetekben, korszakokban, időpontokban. Amikor már reménytelenül cselekszünk, akkor az a cselekvés abszurd. Én azt vallom - és ezt példázzák a Tóték -, hogy az ember egyetlen kiútja a tett. (…) Ilyen értelemben, a reménytelenség állapotában, Tót Lajos valóban »abszurd hőssé« lesz.” (Örkény István)