- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
- Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- Városmajori Szabadtéri Színpad
- Keszthely Nyári Játékok
- Fertőrákosi Barlangszínház
- Zalai Nyári Színházak - Egervári Várszínház
- Gyulai Várszínház
- Kisvárdai Várszínház
- Pécsi Nyári Színház
- Diósgyőri Várszínház
- Szegedi Szabadtéri Játékok
- Esztergomi Várszínház
- Shakespeare Fesztivál Gyula
- Nyári színházak
- Zsámbéki Színházi Bázis
- Szent Margit kolostor-romok
- Meseszínpad -Margitsziget
- MűvészetMalom - Szentendrei Teátrum
- Újszegedi Szabadtéri Színpad
- Szentendrei Teátrum
- Kőszegi Várszínház
- Óbudai Nyár
- Y.East Fesztivál
Rendező: | Zakariás Zalán |
Díszlettervező: | Andra Bădulescu Vișniec |
Jelmeztervező: | Andra Bădulescu Vișniec |
Dramaturg: | Bereczki Ágota |
Zeneszerző: | Boca Hunor Lehel |
Súgó: | Tentea Katalin |
Ügyelő: | Joó Emília |
Bemutató: | 2019. 03. 01. |
Kelet és a nyugat ütközik Matei Vișniec Nyugati Expressz című drámájában, mely a Balkán trilógia kötet részeként építi tovább a két világ összemosódásának gondolatát.
A cím valóban rájátszás: a luxusutazást, az egzotikumot, a kalandvágyat magában hordozó Orient Expressz, a világhírű vonatjárat, keletet hívatott elszigetelt kincsként bemutatni. A Nyugati Expressz azonban egy másfajta elvágyódást hordoz magában, fényűző álmok helyett az életről szól. Míg az egyik a gazdag nyugatiak örömutazásait szolgálta, a másikon megélhetésükért küzdő emberi csoportok tömörülnek. A történetben a balkán egy sztereotípiáktól átitatott nyugati elképzelésként mutatkozik meg a filmforgatás jeleneteiben, melyet kiegészítenek a mindennapok poros valóságáról szóló történet-ékek. A töredezett életképek a vak öreg álomvilágában, a kurvák és futtatóik hivatástudatában, a kivándorlók elveszettségében, vagy éppen metró aluljárókban potyázó utcazenészek beszélgetésében öltenek testet. Az előadás, égtájak, kultúrák, szokások, etnikumok, nyugatiasodás, a keletiség kérdéskörein át, egységesen az emberről szól.